Tyvärr har det framkommit nya uppgifter om VOC-bågens vara eller icke vara i Grupp H homologerade bilar. Inledningsvis fanns inga hinder för konvertering av en 740/940 KBT Cert-bågsförsedd bil till Grupp H men nu har det kommit fram att KBT i samspråk med Tekniska utskottet beslutat att inte tillåta denna "VOC-båge" i annat än standardrallybilar (VOC och Grupp E).
Detta kommer dock inte påverka sponsringserbjudandet utan endast göra konverteringsarbetet mer omfattande!
Tveka inte att höra av er med era frågor om det är något ni undrar över!
/Cupledningen
Så har det ju alltid varit med bågen, så det var väl inga nya uppgifter.
SvaraRaderaHåller med föregående talare. Finns ett protokoll på detta från i början på 2012.
SvaraRaderaJag trodde också detta var "självklart". Det var därför jag inledde frågan till KBT med "Finns det någon möjlighet att köpa en konverteringssats för att kunna bygga om den certifierade VOC-bågen så den blir OK i Grupp H?". Svaret från Poppo på KBT var då: "Det behöver du inte, den är OK även i Grupp H". OK tänkte jag och undrade om det verkligen var sant och det tillstyrktes av KBT. Detta samtal ägde rum för ca 1 år sedan. Efter detta har tydligen frågan kommit upp igen och denna gången tog man beslut om att inte tillåta denna. Det ska då ha skrivits ett officiellt meddelande om detta vilket jag har missat!
SvaraRaderaPersonligen är jag ingen förepråkare av att ha en massa inredning i en tävlingsbil och jag förstår att det inte blir bra om man tar bort inredningen som bågen ligger emot. För övrigt kan man ju återigen diskutera hur fan man motiverar att han kvar all inredning inkl. baksäte i en tävlingsbil... Det är kanske just för att man inte på ett enkelt vis ska kunna konvertera bilen till en annan klass, vad vet jag!
Lycka till med era nybygge istället!
Det går ju säkert att få bra betalt för en 940 voc ett par månader till så passa på att sälja nu så har ni de pengar som behövs för att bygga ny Lightare!
/Åberg